Update!

Hej mina underbaringar, jag har fortfarande inte fått mitt internet fixat i mitt LILLA rum (18kvm) så det är därför jag inte kunnat skypa eller skriva på msn eller fejjan, mer än sporadiska statusuppdateringar på den sistnämnda.

Jag har överlevt min introduktionsdag, men den var väldigt lång 10-17.30. Det är faktiskt en v’ldigt lång dag när man inte är van. Vi har iaf fått all möjlig information på franska, engelska och frangelska.. den där myten om fransmän och deras kassa engelska stämmer tyvärr väldigt bra. Som tur var verkar våra föreläsare och kontaktpersoner ha en helt felfri engelska. Så hoppet om att komma härifrån med en ”improved english”, förutom lite franska har inte lämnat min bleka lekamen ännu.

Dagen var iaf toppen! Jag hitta genast två mexicanare som lovat att tillaga mexicanska läckerheter till mig och nina, i utbyte mot våran kokkonst… hm jaja vi får god mat iaf. De var supertrevliga men väldigt sparsamma. Sen har vi språkats och connectat med; italienare (sämre än fransmännen på engeska, förutom tjejerna som verkade mer begåvade), tyskar (såklart har de invaderat här som i karlstad), en australiensare (liten, kort men söt), danskar (omöjligt att förstå dem så det blir engelska med dem också) och såklart svenskarna.

Vi var faktiskt duktiga och höll oss ifrån att gadda ihop oss med första bästa svensk, trots att vi spanat in dem i välkomstmailet, men till slut så bröt vi isen. Men jag tror ändå inte det blir några problem eftersom man umgås så många olika nationaliteter samtidigt, så man tvingas prata engelska konstant.

Efter skolan så gick vi och fixade telefonkort, så nu har jag ett franskt nummer  06 45 14 79 16, ifall någon bara måste få tag i mig, annars går det jättebra att ni smsar mitt svenska nummer.

Vi har utvecklat en vana här, en flaska vin om kvällen.. Igår avnjut vi en flaska rosé tillsammans med två tyskar, en supertrevlig och söt tjej och hennes killkompis, som tydligen hade en pojkvän. Det förklarar varför hon skratta så mkt när Nina frågade henne om de var ett par. Vi har iaf bestämt att på fredag är det dags att utforska Paris nattliv, det förtjänar vi efter en så hård vecka. Vi har även pratat om att åka till Nice för att sola o bada någon helg, låter riktigt nice. (hahaha jag är såååå tråkig)

Just nu sitter jag och äter frulle (té och en portionsyoghurt mmmm) och laddar för en ny skoldag, idag kommer vi ha första franska lektionen och jag är faktiskt tokpepp. När man väl är här vill man verkligen lära sig språket (inte minst för att personalen i affärerna och caféerna inte förstår ett enda ord engelska). På förmiddag fortsätter introduktionen, sen ikväll efter franskan så bär det av in till Paris för att åka båt i seine och sen upp i Le tour Eiffel, det ska bli så himla roligt, första gången jag ser det irl. Jag hoppas bara att vädret bli bra, igår regnade det ända tills vi slutade för dagen, då det ioförsig blev tokfint men ändå.

Jag får se när jag kan lägga upp detta inlägget, skriver det i word för att senare låna Ninas nät, men jag lovar att ta massa kort i eftermiddag.

Jag älskar att vara här!!! Jag hoppas att jag håller fast vid detta även när föreläsningarna har börjat..

J´adore Paris!!!

Just det, en lite lustig sak.. Här i Paris är det två kindpussar som gäller, men tack vare svininfluensan så är det förbjudet nu. MUPPETS!

Jo en till rolig sak, är att alla måste välja minst varsin fritidsaktivitet, typ som fotboll, ridning, dans, musik eller teckning m.fl. Hur kul som helst, jag kommer nog välja dans eller teckning!

Lilla torget på Le Défence... liiiite coola byggnader huh?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0